Vi har flyttet!

Vi har sltt oss sammen med God-Stemning.com og Kollektivetfreeride.com. Det betyr at du bare kan bokmerke Fjelltelegrafen.no med det samme. Du kan ogs abonere p vr RSS feed og flge oss p Facebook, Google+ og Twitter.

I skrivende stund kan du flge Asbjrn Hells p eventyr down under!

Flashback: Voss huckfest!

Huckfest! from Fri Flyt TV on Vimeo.

Sny (i) Paradis

Planen var egentlig stikke til Merker

for spore nord-trndersk pudder.

Men, grytidlig p morgenen, akkurat i

det vi skulle til hoppe i bilen,

tikket flgende melding inn p

telefonen:

Merker: Hei - vi har ikke tjangs til

kjre heiser i dag. Helt ekstremt vr.

Du fr prve senere.

H-dwag: Den e grei, vi snur!

Merker: Gjr det. Livsfarlig her idag.

Etter en dobbel frokost rulla vi

mot Oppdal aka PowderParadis i

stede. Ikke at vi angre p det. Det ville

rett og slett ikke stoppe dumpe!!

Le Tour Success

Mens de i fedralandet bader i pudder er jakten p sn her mer desperat en noen gang. Her er hva jeg fikk ut av halvannen time til fots og en usynlig stein.

Voss Fjellandsby

Stokekurven peaka da vi la herregrdsvogna brei i Voss Fjellandsby, Myrkdalen i dag. Nattens snfall hadde lagt igjen fett med hvitevarer p toppen av allerede mykt underlag. Vind og tett sndrev i lufta gjorde det til tider vanskelig ta bilder, men vi fikk et par luker med sunshine reggae midt p dagen. niiiiiice! Mye morsomt terreng i fjellandsbyen, vi som ikke har rd til Mica Heli fr kose oss her i stedet. Ingen drlig erstatning det.

..........
noble

Brevent Crusing

Mens noen vasser i pudder i fedrelandet virker det mest som pska er kommet alt for tidlig til Chamonix. De siste dagene har vrt i brevet og flegere, der forholda er aller best for sette seg ned nyte sola mens man jobber p brilleskille. P mandag tok vi beina fatt p jakt etter nordsider som vi hpet ikke alt for mange har funnet fr oss. Noe vi til slutt klarte. Henrik og undertegnede hadde kameraer montert p hodet for dokumentere kjringa.

Kjring fra Aguille du Midi har blitt gjennomfrt og redigeringsprosessen er i gang. Flg med!

Se ogs vre brettkjrende venner i www.kollektivetfreeride.com

VossaRAD

Etter fjorrets viten om vandrarheimens utmmelige vanntank (intern lol) er vi n tilbake.

Vi er n p Voss med ett ml for ye, tjuvtrene til helgas ekstremskikjringskonkurranse (lol). I dag har vi brukt tiden p bli kjent i Myrkdalen, skianlegget med undertegnedes favorittstolheis. Prognosene for en skidag s mrke ut etter at nordmannen Henning hadde forspist seg p frokostbuffeen. Men, utp formiddagen kviknet han til og vi kom oss avgrde. Mens vi klamra oss fast i Volvoen og skiftet til plastsko i nordlig kuling med storm i kastene, var det bare s vidt at hengslene klarte holde bagasjeromsdra ifra seile sin egen sj.

Drlig sikt kastet oss inn i skogen, ikke feil..

Akkurat n regner det p Voss men, vi krysser fingrene og satser p at snen laver ned p fjellet.

GSODT

Lillebror i fjellheimen

Som smryet i julegrten ligger Strandafjellets lillebror midt i den sunnmrske fjellheimen. Siden Roalden p Strandafjellet var stengt og Egga s ut som ei fransk kulelype satte vi Volvoen i tredjegiret og rullet vinterdekkene i retning Fjellsetra. Anlegget har ikke nye stolheiser og varmestuer skryte av, men snen var upklagelig og prog-skiene flyt som dupper i ei stille rretelv.

GSODT

Flg med

Majour bloggpost upcomming - stay tuned

Chamoshred'11

Sondre

Chamonix har igjen ftt besk av kremen av norske frikjrere. Magnus og jeg sank inn i herregrdsvognen tidlig sndag morgen, dro stripa hele veien til Gardermoen, og etter en dag med reising var vi fremme i gode venners lag i dalen. Det hadde faktisk sndd her nede hele dagen, s mandag var vi tidlig oppe og testa forholdene. Vi fikk et par fine turer i srs god sn, men tka kom p oss som julkvelden p kjerringa(lol). Tirsdag var vret p vr side, s skyene holdt seg nede blant almuen i dalen. Oppe p fjellet var det bloggesammenkomst med Kollektivet og syyykt mye lettbeint shred. Boardbabes and skieurs united!

I dag har vi gjentatt suksessen og herja i Brevent. Vret er heeelt insane, meget pandavennlig bluebird. Solve, Sondre, Magnus jeg holdt det ekte p fjellet, mens Henrik var nede i dalen og knaska piller og gassa seg med fondue. Det ble noen turer i hotel-facen, fr vi gikk opp over cornu-heisen og knipsa bilder. Sondre hadde som vanlig alt for mye energi, s han ble sendt opp i sida for bygge hopp. Til tross for krass kritikk fra juryen i solgropa, ble hoppet s bra at vi runda av dagen med et par fiffige saltomortaler.

Sondre Aerial

Henning

Henning backflip

Takk for oppmerksomheten, kjre leser. Vi kommer tilbake med mer.

-H-dawg aka tweake-Henning

G-Code/Huckers - The Way of G-Code

Sogndal CrashFst

Sogndal er Norges saftbygd, go Lerum. Check...

Henningsen kom flygende nedover til paradiset og plantet dermed et svrt fotavtrykk mitt i panna p Fredric Hauge. Fornyd med det, men med en ptrengende samvittighet tok han bussen inn til Sogndal sentrum og fant en sofa vi kunne surfe p i helga. Davidsen kom durende fra tigerstaden og med medvind og hjemlengsel gikk turen akkurat raskt nok til at lpermtet gikk i boks. Check..

Siden vret og fret var upklagelig fant vi vel egentlig ut at starte konkurransesesongen med tryning var en kjempeid. Check.

Stemningsrapport

Her er en rliten edit fra onsdagens krusing. Selv om alt for mange ivrige sjeler har gjort det det de kan for sette et frstespor i den nye snen som har kommet, ligger det fortsatt litt styresn igjen til de av oss som er villig til traske noen raske minutter for det.

sn

Etter lange tider med bluebird og mye jobbing med brilleskille og veldig steinete linjer har det endelig kommet noen skyer denne retningen ogs. Det har lenge vrt meldt hvit nedbr b vr kjre yr.no men det har liksom bare blitt utsatt og utsatt, helt til onsdagen. Da kom de srt etterlengtede skyene, og kort tid etterp dalte det hellig vann ned fra himmelen. Det kan meldes at stemninga var relativt hy akkurat da.

Tanken p at torsdagen skulle brukes til topptur med klassen dempet heller ikke stemninga. Turen gikk fra toppheisen i Flegere og rett opp over et pass, s noe transport og opp en coloar og videre opp p denne toppen, ved ukjent navn.

P den siste etappa p bildet over ble a-laget noe toppkte og vi holdt hyt tempo den siste biten. Da kan man ikke gjre annet en ta det tradisjonelle barisbildet p toppen med skredsker, selvflgelig.

De infdte stilte sklart gjerne p tilskuerbenken nr det var spass macho utsikt melde om.

Nedkjringa var av himmelsk nysn men ikke av det aller strste kaliberet. Guider har av en eller anne grunn tendens til ta studenter for kjre slappt p ski, for ikke snakke om viktigheten av ikke sl seg midt ute i demarka. Noe han helst sa s ofte som mulig.

Taxi Driver

Mens det ser ut til vre mer en nok sn melde i fedrelandet fortsettes den stadig hardere kampen om noen urrte svinger i Chamonix.

Mandag var Henning og jeg i Courmayeur for sjekke forholda der den nest siste skidagen hans. Det endte selvflgelig med at vi brukte mye av dagen p g til en renne vi hadde trua p. Innsteget var ikke s egnet for slalomstvler og staver, men det gikk. Til tross for litt mer is i bindinger en hva som er nskelig kom vi oss ned.

I dag var det ging i brevent som l i fokus og det var noen svinger hente p toppen der og.

Brevent

Som kjent har det den siste tiden vrt relativt lite nedbr melde i Chamonix og omrdet rundt. Det er faktisk intet mindre en 3 uker siden sist nedbr, og vrvarselet viser bluebird og solide plussgrader en stund til. Stemninga er s som s og det aller meste som br kjres er kjrt, tror de fleste vertfall. For de som leter litt ekstra fins det faktisk noen urrte svinger f fortsatt. De siste dagers kraftige plussgrader gjr ogs sitt for at svingene som tas faktisk setter spor etter seg.

NordVest

Det var stor sthei og kkultur som p Juvass i det heisen i Hovden putret igang i helga. Oppdal Skisenter and Bikepark meldte om 30-40 cm helt nye sn og folket lot selvsagt ikke vente p seg.

Det var T-kroken som shuffla oss opp, nesten helt, til myra p Lrdag. Selv om man ikke nr det aller beste fra den hyden var det ikke en kjeft som klaget. Men, etter den tredje avsporingen mtte heiskarene kaste inn hndkledet stenge for dagen.

Sndag fikk de, etter litt om og men, fart p stolheisen. Sola glimtet til innimellom og Hovden fikk vist seg fra sin bedre side.

Schn p linsa

Her kommer nok en 2minutter, denne gangen fra Vangslia, 22-23. januar. Henning kom oppover fra byen for mrne lrene litt fr han stakk til Chamonix. Mens undertegnede holdt samfunnets hjul i gang ble det heftig soulskiing i fjellet.

Etter en lang frokost bestende av Egg og Bacon al Skjetne ble det noen runder p sndag ogs.

Tar beina fatt

Etter en uke i Chamonix er der forelpig lite nedbr melde. Gradestokken klarer enda ikke bestemme seg helt for hvilken side av 0 den skal ligge p og resultatet av det er stort sett skare og hard sn. Etter flere skuffende forsk utenfor lypa heisbasert har det blitt skremmende mye lypekjring de siste dagene. Samtlige i klassen har n gtt til anskaffelse av randoutstyr og det ble det tvingt fram en liten topptur blant de ivrigste. Godt vr og god stemning var nkkelord, helt til vi kom til toppen. Der mtte vi noen ikke inviterte skyer som gjorde sitt for lysforholdene. Til tross for noe varierende snforhold p nedturen er det vertfall sikkert at det var godt med litt pudder p skia.

Nr den heisbaserte frikjringa begynner helle er det helt klart at omrdet over var en lekeplass jeg kommer til benytte meg mer av!

Ganske klar for endelig sette de frste spora i lssn!

For stille forberedt til de store dumpene kommer har vi sk og gravetrening med innleide Cato Lgreid.

Siden vrmeldingene ikke spr plagsomt mye nedbr den neste tiden er det ikke annet glede seg til en at det kommer en gjeng klovner som skal st p langrennski mens de drikker julebrus og snakker i telefonen med moren sin, samtidig.

Ja du gjettet det!

Chamonix 2day

Etter mye finfin steinkjring i oppdal i Juleferien er skia fiksa etter alle kunstens regler nede i garasjen. Kan ikke si s mye mer en at s langt s har en brukbar mengde araldite la extreme og noen godt plasserte skruer holdt, og lommeboka krysser fingra for at det holder en god stundt til.

Etter at en kort introduksjonsuke p AE er over har det blitt tid til litt shredding p eget initiativ. Stedet er La Brevnt og vret er det ikke noe si p. Temperaturen har ligget rundt 0 grader +/- litt nede i byen siden vi kom, men p mellomstasjonen i Brevent var det helt andre forhold. Der var det +24 grader i sola og sn som kan minne faretruende mye om den vi er vandt med se i psketider i Norge. Gitt at det er en stund siden sist snfall er det selvflgelig flere som har tenkt tanken bevege seg utenfor preparerte lyper og alle sammen har lagt igjen sine spor. Til tross for dette var det mulig finne kjrbar (pske)sn litt rundt om kring. Her er linket en liten edit fra i dag.

dalen s klart!

Overskriften er hentet fra pensum p NTNU, men dalen kan faktisk by p finfin kjring ogs for oss ddlige. Siden nyttr har det kommet sm pfyll av ferskvare, sndekke var tynt noen plasser, men i diverse dalfr, med suspekte navn, var snen av godkjent kvalitet (n regne jeg med at alle som befinner seg i tranktene der smalahove er hverdagskost humrer for seg selv og tenke at, dem skulle bare vist).

P flyttefot

Etter febrilsk pakking utover natta og utsjekking av huset for 3 mnd var turen i gang. Etter ha mtt med Resten av gjengen fra Active Education og sponsing av flyselskapet med endel kilo overvekt har det nyeste medlemmet i Noble sjekket inn i Chamonix v/ insted ChamBed . I byen laver det ned og det skal vre gode forhold i fjellet. Etter en dag med litt administrativ crap og en kjapp omvisning i byen starter chreddinga. Flg med!

Ser du sola du Ola

I god Nord-Norsk tradisjon mtte vi, etter grsdagens store lovnader om sol, heilgardere oss med en soldans i kveldsmrke. Resultatene lot ikke vente p seg. Fr hanen stemte i med et gal verden neppe har sett maken til var nemlig sola hyt p himmelen. P tur til heisen mtte jeg p Hans Marius, en kar som sliter seg gjennom hardt pensum p OVS, han var slett ikke fremmed for noen turer i sola. I heisen sto DJ Big Red for underholdningen, og etter noen turer p varierende sn satte vi kursen for varmere strk.

I Vangslia var det folksomt som vanlig s vi tok beina fatt og ble belnnet med ganske bra forhold til Oppdal vre.

Stlen til topps

Toppheisen i Stlen pnet idag. Nordavind fra alle kanter hadde herjet litt med snen, men p de rette plassene var det fin sn spore for ivrige jegere. Videoen under er fra en av rennene. Yr.no lover sol og God Stemning i morgen!

Godt jul og god nyttr!

Hsten har vrt lang, det samme har tiden siden siste post fra gjenget i snyen. Men, omsider har Nord-Vesten lagt seg godt til rette i dalom, s n braker det snart ls.

Nytt av ret er at Sondre Lindkjlen skal holde oss oppdatert p huckeforholdan i Chamonix, lurer du p peike snuten den veien i vinter kan det vre lurt og svinge innom noble for sjekke updates fra den kanten.

Resten av hurven er litt stuck med studie og jobb, men kommer selvsagt til couch surfe ned til unge lovende Hr. Lindkjlen en tur eller to. Selvsagt blir det ogs i r en del gode vibber fra sauebgda.

Skulle du fundere p g til anskaffelse av nye ski er forresten ikke noen tvil, pressa p Lnseth gr for fullt..

Hper alle har kjpt seg krutt og kanona til nyttrsaften. Godt Nyttr!
Foto: Nils Magnus Nilssen

Pska er P

I flge VGs spdamer skal det beste pskevret vre finne i nord. Forelpig ser det ut til stemme bra og med de siste ukers snfall er alt duket for en knallpske. Jeg og Nilssen har tjuvstarta med et lite fotomission eller to rett utfor stuedra.

Alle bildene er tatt av Nils Magnus Nilssen.

Avslutter med bilde av Istind, fra rettsida.

Alps 2010

N har vi vrt hjemme i trivelige Trndelag ei stund, og kan se tilbake p en srs suveren alpetur. Vi har ftt sett oss rundt, oppdaget nye favorittsteder, og blitt mer sugen enn noen gang p dra tilbake. Neste r blir det definitivt ny hurratur, vi har mange flere fjellsider spore.

Etter en del posting p starten av turen, ble moralen slappere, og behovet for se fem episoder av The Wire hver kveld ble konstant. Dermed blir det et lite tilbakeblikk her.

Nr vi var ferdig med Courmayeur, dro vi nordover for sjekke ut Andermatt og de sveitsiske fjellene. Her fant vi oss godt til rette, og ble ei uke. Skjetne sr. kom nedover for ei langhelg, og da ble det standsmessig hotell og biff hver dag. Andermatt er jo et frikjringsanlegg uten like, med store muligheter p Gemsstock. Her fikk vi en del fine dager, men siden byen stort sett bestr av pudderhungrige svensker med feite ski, ble det ene pudderfallet et eneste stort rs etter frstespor.

Vi tok en tur over til Sedrun en dag for se oss rundt, med stort hell. Her var det mye urrt mellom heisene, og nesten ingen svensker. Godt. Etter hvert ble snen veldig vindpvirket, og nr sponsorsjefen dro hjem, fant vi ut at det var p tide dra til sterrike og litt gemtlichkeit.

Godt med alpetur!

Snow-Forecast spdde pudder i Hochfgen, s valget var ikke s vanskelig. Siden det var noen dager til dumpet kom, fant vi ut at vi skulle sjekke ut Montafon. Etter en FWQ for noen r siden med et par heftige klipper frista det ta turen dit. Vi var ikke helt heldige med vr og fre, s skimessig var det en liten bomtur. Det var full vr nede i dalen, men oppe p fjellet var det halvkult. Vi dro til Hochjoch, spotta linjer, kjrte litt minigolf, og kjrte ikke minst en helt ellevill skitunnel. Rad for sure bro! Vi ble s berhappy at vi feira med babb og cola i dalen, som de storkara vi tross alt er.

Skitunnelen ble litt kjedelig etter to-tre turer, s vi pakka sammen sysakene og hoppa p toget til Fgen. Etter fjorrets suksess, var forventningene godt over middels. Hochfgen skuffer ikke, og vi fikk et voksent dump. Her var vi godt kjent, s vi shredda som bare nordmenn kan, med powder til navlen. Ryggen opp heiskars hyre fra toppheisen er jo uendelig, her var det bare ta for seg med snadder. Vi gikk flere lange turer og fikk sykt mange re nedkjringer. Ei rett og slett konge uke i Hochfgen ble et fint punktum p rets alpetur, med god stemning og ikke minst helfet og super-rad skikjring. N kjente vi p gikta at det var p tide dra hjem til gamlelandet.

Onsdag 10. mars ble en lang dag, med reising hele dagen fra Fgen og helt til Voss. Her var det duket for startskuddet for frikjringscupen, og det var hyggelig se igjen gamle kjente og fle litt p konkurransenervene. Kvalikken ble kjrt i Bodegaen, i r som i fjor. Det er jo begrenset med muligheter i denne fjellsida, s det var bare gi full gass og satse p det beste. Med ultrarvva fre og variabelt lys ble det uten tvil spennende. Magnus og Ola satsa alt og tryna dessverre, men det er som kjent bedre g p snrra enn ta det rolig. Henning sto igjen helt til sist, men kjrte bra, og det holdt til ledelse etter kvalik. Finalen ble avlyst pga elendig vr og fre, s da ble resultatene fra Bodegaen stende. Noble logget med dette vr frste seier i cupen, og flere skal det bli! Vi feira med BTT p fleischer, og det gikk jo som det m g..

Foto: Per Finne

P sndag kjrte vi mil etter mil hjemover, og det skal sies at det var godt komme hjem. Likevel sitter vi allerede planlegger nye turer til vren og neste r!

Takk for turen!

Helt OK

En understatement i overskrifta er p sin plass. Hadde vi skulle skrevet rett fra levra dag, ville det nok blitt brlende caps lock og utropstegn over flere sider. Torsdagens sjefsavgjrelse om bli lengre her i Courmayeur enn frst planlagt var kanskje det smarteste vi har bestemt p lenge. Mens ting i Serre Chevalier visstnok har vrt labert med alt for mange turister, har vi nok hadd rets beste dager her! Skyene ga oss det vi trengte for virkelig ta for oss av godsakene, i form av en god porsjon pudder. Puter, bratte skogsglenner, klipper, evig bra!

I gr sndde det fremdeles, s vi holdt oss i skogen. Helt alene, slik vi liker det. Bildene sier sitt.

Dagens svev!

I dag letta skydekket, s vi har stort sett satt p fart og kjrt laps i fjrlett pow og bluebird oppe i fjellet. Gr aldri lei av det heller... N sitter vi p byens beste, det vil si eneste, bar med internett og nyter en kald pils og peantter.

Ciao :*

Courmayeur

I gr brukte vi tida p se oss litt rundt i Courmayeur. Det er frekke glenner og pillows s langt ye kan se. Vi mtte p en gjeng norlendinga og hang oss p dem en tur. Det var fin cruising p toppen, fr vi endte i en helt usporet bekkdal, etter litt knoting var vi nede ved gondolen igjen. Den siste turen ruslet vi, til stor frustrasjon for skipatruljen, et stykke opp for f noen bilder. Siden de italienske frasene ble mer og mer aggressive, fikk vi i all hast knipset noen bilder fr vi kjrte italiensk moguls ned til dalen.

Henning finner fin sn i Courmayeur. Foto: Magnus Davidsen

Magnus, foto: Henning S. Skjetne

Vi er fortsatt i Courmayeur. Planen var egentlig reise videre i dag, men vi kjente p gikta at det kunne lnne seg bli noen dager til. Gikta tar som kjent aldri feil, s i dag har vi sndd ned. Dessuten er pizzaen og kaffen for god til reise fra..

...

Siste Chamonix - ENSA og Le Tour

Mandag 15.2

Martin hadde gjort heftig research og var evig gira p en tur i ENSA coulouiren. Etter tips og rd fra et par rutinerte skipatruljekara, tok vi turen for sjekke ut forholdene. Martin drev litt finfin miksklatring og fant ut at forholdene var bra. Etter at alle hadde knotet seg ned inngangen av renna, ventet knall kjring og syre. FotoHenning var, som altid, ivrig p SLRen..

Sondre, Henning, Magnus og Martin p toppen av Brvent. Foto: Pierre

Martin klatrer ned den frste delen av ENSA, foto: Henning

Henning tar seg en sup kaffe ....

... fr han nsker Martin god tur ned.

Sondre, foto: Henning

Martin, Sondre og Magnus gir gass.

Etter en evig god biff til 13 euro og litt nerding p Elevation 1904, nsket vi Martin god tur hjem og hoppet i loppekassa. Martin satt forvrig vken og programerte JAWA hele natta, fr han i rska hoppa p bussen til Geneve og videre hjem til studier og gode middager p fancy resturanter.

Tirsdag 16.2

Vi fant ut at vi mtte sjekke ut Le Tour ogs fr vi stakk videre. Det var briteparadis og heisk fra helvette. Det meste var moguls p fransk, men det var noen renner som var fine. Sondre flkka p med en sylfrekk lang 3'er ut en fin skavel, s dagen ble berga.

Sondre tar en laaang 3'er i Le Tour, foto: Henning S. Skjetne

Vi har hatt en liten internet-issue, men omsider har vi ftt karra oss til en halvslv tilkobling. For yeblikket er jeg og Henning i Courmayeur og nyter pudder, pizza og espresso. Sondre har peika snuten hjemover og skal kjre hardt p North Face Ski Challenge i re.

More to come !

Chamonix 2

P lrdag var det trivelige hostellets dager talte, s vi ble ndt til bytte til et mye mer luksurist 1-stjerners hotell. I god tro om at taxi var billig lot vi latskapen ta overhand og bestilte en svr doning, med plass til minst fire flyttelass. Etter at sjfren hadde lastet av omlag 120 kg bagasje, og krevd gebyrer av en annen verden for jobben, kom vi oss omsider inn. Hotellet som vi bor p n er, som en noe skeptisk fransk madam ppekte, et lite og rolig hotell, uten internett eller andre frynsegoder som hostellet hadde by p.

N var det Sondre som var blitt velsignet med en trblete mage. S etter at vi var kommet i orden p hotellet stakk vi andre opp i Le Flgre for sjekke forholdene. Sola stekte og snen var betraktelig tyngre, men det var fine forhold for traske litt og f noen bra bilder.

Martin p toppen! Foto: Henning S. Skjetne

Martin kjre bratt.. Foto: Henning S. Skjetne

En liten spasertur m til nr det meste er sporet. Foto: Henning S. Skjetne

Magnus, foto: Henning S. Skjetne

Etter en tur med mye rusling var det finfint med en stopp p bagel heaven..

Idag stakk vi til Brvent kjrte den klassiske ENSA-couloiren, bilder kommer.

Stay tuned!

Chamonix - fsjnebly L8

Tirsdags natt la vi avgrde mot Gardermoen. Henning og Martin hoppa p nattoget og vknet etter sigende bare en gang for konstatere at sndekket fortsatt var tynt p Oppdal. Jeg og SondreDaniel fyrte opp den alltid like trofaste, Peugeot Partnern, og kjrte nedover. P Gardermoen var alt som vanlig, flyvende mennesker (sjekk bildet), billig taxfree og alt for tung bagasje.

Gardemoen...

Flyreisen gikk unna p to blunk og i Geneve hoppa vi p den frste og dyreste bussen i retning Chamonix. Etter to timers tynn melding og duving svingte bussjfren aka Pierre inn p togstasjonen, lempa ut bagasjen vr og pekte ut retningen til Hostellet vrt s godt han kunne. Omtrent 35 meter senere var det p tide med frste pitstop. Turen videre tok oss 13 pitstopp og utallige fraser franskmenn heldigvis ikke forstr. Hostellet Henning hadde booket p forhand var alt annet et luksus, men til den nette sum av 16 euro natta var det gode greier. Nr man i tillegg fr dele rom med en i overkant snorkete New-Yorker og den triveligste datanerden Pennsylvania har fostret opp kan man ikke klage.

Den frste skidagen vr var i overkant tkete. Skyene hadde virkelig funnet seg til rette og s ikke ut til slippe taket med det frste. Heldigvis fant vi den minste minigolfbanen i Le Flgre og berga dagen.

Total whiteout, foto: Martin Gammelster

Fra Torsdag av sank skydekket enda lenger ned i dalen og i lpet av natta kom det 40 narvikcentimeter. P toppen av LeFlgre kom vi over skydekket og fikk finfin kjring.

Sondre p toppen av L'Index, foto: Martin Gammelster

Fredag hadde Martin mageproblemer og jeg hadde en bad-shoe-day, s Henning og Sondre stakk opp i Brvent og tok bilder. Skyene l lavt, men tka kom sigende inn med ugjevne mellomrom.

Sondre p Brvent, foto: Henning S. Skjetne

Brvent igjen, foto: Henning S. Skjetne

Vi hadde en episk dag i gr!
More updates to come, stay tuned!

Kvitfjell

Etter ferske rapporter om ferske varer p Kvitfjell hoppa jeg i bilen, alt fortidlig, fredags morgen, for rekke spore litt sn fr telemarkfestivalen tok av for fult. Fjellet var definitivt hvitt, det var med andre ord sn nok til alle. Etter noen oppvarmingsrunder i nrheten av lypene la jeg sporene p baksiden av "fjellheisen". Der var snen upklagelig og til tider veldig dyp. Til tross for at det ble en god del knoting etterhvert som grantrrne ble vel klengete endte jeg opp med en del bra turer.

FIkk filmet noe med hjelmkamera, men pga. en lite samarbeidsvillig Fujitsu Siemens har jeg ikke ftt redigert sammen noe enda.

Stlen

Det er lypekjring som gjelder for tiden. Snen lar vente p seg, og i mellomtiden er det bare prve prikke skiformen fr vinteren, forhpentligvis, setter inn for fult. De kalde bl srger imidlertid for ypperlige forhold for de med skarpe stlkanter og varmblodige tr, evt. de med varme i skoene.

Vrmeldingen lover ikke bra for yeblikket, men langtidsavdelingen hos Yr har tatt feil fr, s det er fortsatt hp spore.

Det meldes om flotte forhold i Storlidalen, s en topptur hadde ikke vrt galt. Hper p f ruslet en tur i nrmeste fremtid.

Pudder og P-tex

Martin og Henning kom rullende inn fra byen idag for bryne seg p pudder og steinsliping.
Det var bikkjekaldt og trne kjennes fortsatt ikke som p julekvelden, men
humret var p topp og Snen var fjrlett. Vi stakk stover og endte opp med ofre bde sle
og kanter til sngudene.

Paradis-ich...

Etter litt sutring og en kaffepause, kom SondreDaniel flakstrende, stoka som aldri fr, og for
spare de siste restene av skiene la vi sporet nrmere heisen. Der er det blst opp noen
sm dropper, s d va kjle trevvle.

Ikke noe si p vret, regnbue og minus 17 grader er vel ikke hverdags?

Sola gikk ned og etter endt dag var det bare bunkre opp med P-tex og fikse skiene til morgendagen,
Henning og Martin stakk tilbake til urbane strk for file kanter, men er seff tilbake
til helga.

Det er med andre ord bare be til sngudene og krysse fingrene. Tips om pudder i inn og utland mottas med takk.

GodtNyttr !

Da kan vi nske TjueTi velkommen. Oppe i det kalde nord er det kunstsn og sre finske romaner som gjelder. Julepynten holder p finne veien ned i pappeskene og opp p de kalde mrke loft. Mandag peker jeg og mine flgesvenner snuten mot Oppdal, der det forhpentligvis er brede ski og snmking som gjelder.

- Magnus

Veeeery long time, no see....

Etter en bloggtrke lenger enn et vondt r er vi omsider tilbake. Oppdal skisenter har omsider vrt heldige med vret, og selv om natursnen enda ikke forringer nattesvnen ser det ut til at de skal klare pne p ordentlig i stlen n til helgen.

I vente p folkelige forhold i sauebygda har det blitt noen turer til kvitfjell, som har kunnet skilte med bra forsesongforhold.

Vi satser n p at vinteren er p G ogs her, og satser friskt mot en ny sesong !

henning 500 p pute
Bilde: Henning flekke ned ei frekk pillowline under fjorrets alpetur.

Xfree

56941

N i helgen braket det ls med Xfree p Volda/rsta. Oppdals nye mafia stilte selvsagt mannsterk og kneip noen gode plasseringer. Ola Solheim som har levd livets glade dager down under har ftt spent p seg fjellskiene og sl like s godt til vant hele rukle. Grattis! Bjrn havnet p en finfin 11. plass og tok dermed rsbeste, mens magnus knep 6. plassen.

Kort artikkel p Friflyt finner du her.

Ellers s fr vi beklage den tidvis drlige oppdateringen i det siste. Vi satser schtoooort neste r, og spammer som vanlig facebook nr det skjer noe. Sit tight og nyt vrsolen

Skippertak

Da var det gtt litt over en uke siden vi kom hjem fra alpeland, uken har blitt brukt til stadig strre skippertak for f skolearbeidet p rett kjl igjen. Som lovet kommer det n litt om John: John er en sympatisk og koselig vestlending med stolt vestlandsdialekt, nesten, helt fri skarre-r, og andre sjenerende avarter av lydhermende bokstaver, fra vestlandets mer srlige deler.

For oppsummere turen i all korthet, det var fint vr, skare og slush om hverandre den frste uken. Mot helgen kom det noe sn og sndag endte opp med bli en gulldag; sol fra skyfri og finfine mengder sn av den svrt trre typen. Utover uke to snva det tett nrmest uavbrutt, s vi fikk kvistet sterriksk granskog av ypperste kvalitet hele uken.

Turen fristet til gjentakelse, s hvis d snva i Hochfgen neste r, s er vi nok p plass.

Under flger noen bilder, Magnus leker fotograf.

pillowheaven

Pillowheaven

henning 500 p pute

henning rusle 500 p

in between 500 p

magnus henning 500 p

Magnus og Henning skuler stygt p sterrikske turister som ploger forbi...

henning bw 500 p

hening 500

henning 500 2 p

Over og ut !

Happy Hochfgen

Forrige lrdag dro Magnus, John Markus og Henning fra drlig fre i Norge til hye fjell og forhpentligvis masse sn i Alpene. Vi vendte snytskaftanj mot Hochfgen, og glade er vi for det. Etter mye vind og litt drlig fre den frste uka, kom snen sist helg, og sola slo til fra skyfri himmel p mandag. Det ble en skalt epic dag, med bluebird og masse Pulverschnee!

henning 500 p 2

Henning i siget

john 500 p

John i siget

magnus 700 p

Magnus i siget

john 700 p

John litt fr han kom i siget

magnus 700 p 2

Magnus svinger om du lurte

henning 500 p

Henning tar kvelden

Siden vi sitter p halv-episke og godt innrkte Rainers cafe i Fgen som skal ha masse euro for litt internett blir det ikke s mange ord i denne omgang. Flere bilder, mange flere ord og et eget avsnitt om ursunnmringen John Markus kommer over helga!

xoxoxo,
JM, M, H

Nyttrsaften

Her kommer en liten og forsinket snutt fra nyttrsaften i Nord. Filmen er fra Mlselv Fjellandsby i Mlselv. Anlegget bestr stort sett av korte smale bakker, men innimellom den forvokste bjrkeskogen finnes det sm pninger med trivelig terreng. Det er potensiale, men de trenger heis over skoggrensen.

God natt!

I nord har snen omsider lavet ned i store filler de siste dagene. I dag har tok vi turen til Steilia, et lite alpinsenter i bardu (www.bardualpin.com). Her er heiskortprisene like folkelige som folk flest og kaffen god som aldri fr. Det var fantastiske forhold s ingen orket ta noen bilder. I stede pakket vi bilen etter at kveldsmaten var fordy, og la i vei til Mlselv store stolthet, svingen i Mlselv fjellandsby. Jens (blitz) Inge Furu er en stolt eier av proff blitz og sammen med Nilssn var de et radarpar bde foran og bak kameraet.

Godt nyttr !

magnus 700

jens 340magnus 360

Jens Inge Furu

Bilder: Nils Magnus Nilssen og Jens Inge Furu

Dagen fr dagen

Da var det omsider dagen fr dagen. Dagen for julegrt, julestevning, julehandel (for de trege av oss), pynting av juletrr og kanskje en siste tur p ski fr jula p alvor setter inn. Vi i Noble nsker alle en knakende god jul!

From all of us to all of you, a merry, merry x-mas !
GOD JUL !

Brre lkker frjulskos

Etter en lang trke p bildefronten kommer det n en oppdatering av sta her p Oppdal. Litt er fra pningshelgen, resten er fra lrdag. Det var finfine forhold i Stlen og mens flertallet befant seg p kunstsnen i Vangslia fikk vi en knalldag med episke forhold.

"Bob, bob, ikke sant?"
Det kan du si...
" Ja, vi fr no hp det bli likar i morra!"
"Jau, det hadd no vorre brre lekkert..."

God Jul : )

bjrn bratt

Alle bilder av Jrgen S. Aasan

Pudderstart p Oppdal

Da var sesongen i gang og som mange seff vet var det sykelig bra forhold p Oppdal ogs i r. S bra var det faktisk at vi ikke har tatt ett eneste bilde. Spdommer for fremtiden lver bra s bilder og vakre alfabetiske kombinasjoner kommer fr du vet det.

Sn

For yeblikket snr det p Oppdal. Det er kaldt i vret og kanonene gr for fult. Muligheten for en liten "minipning" til helgen ser ut til vre til stede
hhwebcam
Kanonene i Vangslia.

vannhopp

video:vannhopp

Liten film fra vr tur til Merker p vannhopp.

freeride.se

fva2008

Du kan n se vrt bidrag til freeride.se sin filmkonkurranse. Enten ved beske www.freeride.se eller ved flge denne linken.

Juvass - Skyer og sol

Ju ju, en ny dag har gtt i fjellom, og for en dag! Da vi ankom breen kl hall 9 s det veldig dystert ut. Tka l tett og fra kafen kunne man s vidt se to heismaster. Etter noe om og men kom vi oss i heisen. Stemningen var dyster, men s...

Bilder sier mer enn tusen ord:
heistke

fjell tke

Det var med andre ord en fornyelse komme seg over tken. Fret var upklagelig. Fra parken meldes det om kenguruflips og god stemning. Ogs i dag ble det mye teknik, det blir bedre tur for tur. Morgendagen loves og bli en rekorddag bde med tanke p vr og heisk.

Her er noen glaknips fra i dag:
hennong og gunnar
Gunnar Stensheim og Henning poserer som vanlig vellvillig

anders hoffstad og martin
Anders Fossland Espen Hofstad og Martin Andersen

breen
Mot slutten av dagen lettet tken helt og breen ble badet i hstens vakre sollys.

Juvass - Frste dag p ski

Etter alt for mange kaffekopper og noen f timers svn kom vi oss i bakken. I det vi rundet kneiken og kastet et blikk mot breen s det heller labert ut. Men, alt som glinser er ikke is. Det var faktisk riktig s hyggelige forhold. Nesten slush. Jibberne melder om en park i finfin stand.

Dagen i dag har gtt med til tekniktrening. Etter en alt for lang pause fra skiene m det sies at det var noget rustent. Vr emininte fotograf Hoffert har ikke ftt tatt noen bilder enda, men med finvr i vente satser vi p f noe i morgen.

Det e Turan som Tlle

Noble flger selvsagt de normer og regler som gjelder p en ekte norsk fjllhtte.

DET E TURAN SOM TLLE

Juvass

Jeg, Henning og Bjrn fikk omsider stappa gobilen til henning full av skiutstyr, soveposer og godt humr. Etter en sving innom statoil for luft og toppidrettsmat (hamburjare) smatt vi lekent inn i bilen og rulla, litt baktung, over dovre. En kort svingom p Vgs rnestripe senere var vi p Lom. I skrivende stund har vi parkert bilen og rota oss inn p hytta.

Den er egentlig et kapittel for seg selv. Peis, dobbel stue, to soverom og kjkken med oppvaskmaskin. Herlikt.

Middagen str p bordet om 5min. Morgendagen melder om OK vr p breen. Vi satser p at det bedrer seg, vi tenker bli til lrdag fr vi stikker opp gjennom Dalom mot Turtagr og fjellfilmfestivalen.

Video og bilder kommer nr latskapen har gtt over.

Fast Forward

video:ff web

Her er vrt bidrag til Bergans/Fjellfilmfestivalens filmkonkurranse.

Homsedal Freeride!

10-12 April sto Hemsedal Freeride p programmet. Vi dro nedover med far Aasan, klar for ny innsats etter litt labre resultater i Lofoten. Tett snvr s ikke helt lovende ut dagen fr kvalifiseringen, men vi vknet til knallsol og 15 centi kvalitetspow: ) Nesten for bra for konk...

071bergimg9559
Kvalikkfacet med verdens flateste landinger - men sjekk forholdene! Foto: Vegard Breie

Alpinistene startet til en forandring frst denne gangen. Pussig, kanskje det hadde noe gjre med fret og lyset gjre? Rikskanalen krever gode bilder fra heli...
Bjrn stilte til start for frste gang, men var rolig som aldri fr. Han kjrte iskaldt og kontrollert, og var godt fornyd. Dessverre holdt det ikke til finaleplass.
Magnus kjrte som bare en fdt og oppvokst i en lavvu kan, men holdt litt for hardt p bremsen. Guten fikk undvendig mye trekk p flyt. Bra kjrt lll, vi fikk store lovnader om gass p X2!

142bergimg9953
Klage itj sh! Foto: Simen Berg

143bergimg9956
Ogs fine forhold for billig steinsliping av sle. Foto: Simen Berg

Telemarkkjrerne mtte starte sist, s jeg fikk smake p hvordan det er vente timesvis p start. Ble en god cowboystrekk p toppen, m jo huske jobbe med googletanen. Bomma litt p linja mi, men holdt meg p beina og det holdt til en trivelig 9. plass.

158bergimg9923
Asle Tangvik er kungen p ei ski - respekt! Foto: Simen Berg

Silje Vole redda ren med bunnsolid kjring og rets hyeste dropp. Hun kjrte inn til en suveren 2. plass, og slo mange rutinerte hna. Massive gratulasjoner fra Noble!

067breievb08832
God stemning i mlomrdet med burger og bra vr. Magnus slr av en prat med Lars Tore som kjrte heftig, Henning scooper resultater. Foto: Vegard Breie

P grunn av schettvr p lrdag ble finalen kansellert. Vi dro en snartur i heisen, men surna og dro hjem for kvalitetskjring i Oppdal - s klart!

Homsedal OUT(?)

-Henning

Kommer snart!

Bilder og ord kommer asap fra Hemsedal, X2 og Rldal: ) arg

Hoillj p mor di!

Hnning aka Pusen

I ekte BigTrix stil aka norweglish aka norsk + engelsk = <3 kan vi n konstatere at Henning er blitt Pusen, Henning aka Pusen

Han sang nemlig teksten p flgende sang feilfritt, og med stor innlevelse:

Lite skrive om, men d blir. Henning har nemlig ftt penisforlengeren sin i posten. Han har lovet skarpe bilder og leken tekst.

macbook2

- Noble aka Oppdal huck'n Point out !

Long time no see

My har skjedd siden sist. Hemsedal Freeride gikk sdr. Ingen av gutta kom videre og vi dro tidlig hjem for kjre slush p Oppdal. Silje Vole gjorde det skarpt og endte til slutt p 2. plass i damer alpin. Grattis !

Vi hadde bra dager p Oppdal og dro til Volda fulle av forhpninger og pgangsmot. Henning tok andreplassen, mens jeg endte p 13. Godt fornyd var vi begge. Gaute ble lei av vente og kjrte ned, Bjrn krusa seg fint ned, men kom desverre ikke videre. Mer fra Volda og X2 kommer senere.

I skrivende stund er det straks klart for avsluttningshelgen p Oppdal, Henning har tatt turen at Lom for rippe hardt i fjelltelemark. God helg !

Som sagt, det kommer bilder og mer tekst fra X2 og hemsedal etterhvert.

S er det p'an igjen...

Om ikke lenge har vi pakket full den rffe Suzukien til familien Aasan. I helgen er det Hemsedal freeride og vi stiller stiller selvsagt til start. Vi lar piggdekkene rulle srover etter at Bjrn har testet ut nyskiene litt.

Kommer tilbake med rapport fra konkurransen etterhvert.

Lofoten, dag 3

55068Kvalikkdag.
Etter en lang, men behagelig busstur var vi omsider fremme ved konkurransefjse. Det fantes et utall linjer og folk kjrte det remmer og ty kunne holde. Henning pnet showet i telemarkklassen. Det sies at han hadde en stor landing og at det lugget i rumpesjegget. Martin var uheldig tryna to ganger p sitt run. Truls kjrte fjellsttt og sikret seg en plass i finalen. Magnus bommet p linjen sin og mtte ta til takke med ynkelige 40 poeng.

Bildet er sakset fra www.friflyt.no

Gratullasjoner til Truls.

Resten kommer forhpentligvis sterkere tilbake neste helg, da braker det ls i Hemsedals fryktingytende fjell.
Bilder kommer !

Lofoten, dag 2

Dag 2
Arrangrene bestemte seg for utsette konkurransen pga. skikkeli drittfre i konkurransefjse.
Rapportene sa at det var s si umulig kjre svinger. Gjennomslagfre til knrne alts.

Jeg, Henning, og Martin heiv oss med p en guidet tur opp fjorrets konkurransefjs. Vel oppe i siden
var forholdene litt i hardeste laget, men alle var med godt mot og alt i alt var det fint komme seg litt ut p ski.
Dog skal det innrmmes at Guiden uttalte at kjringen hadde lite med skikjring gjre.

Vi var nede i Henningsvr i ett tiden. Henning og Morten heiv seg p fridykking, mens Martin og Truls gjorde et tappert forsk p vekke nordlendingen i seg ved teste skreifisket p storhavet. Det viste seg at deres norlandske side ikke ville frem i dagslyset s fangsten var ikke noe snakke om.

Konkurranse kjres som planlagt i morgen fredag i det opprinnelige fjse. Vrmeldingen melder om stiv kuling, regn og sol. Vi krysser fingrene, en begiveneshetsrik dag blir det nok uansett.

lunch
Lunch, legg merke til den gulkledde skikkelsens lekne stilling.

topptur rn
I lpet av lunchen fikk vi besk av en PR-kt havrn som sirklet rundt oss og
viste seg frem for Martins kamera. Foto: Martin Andersen

uskarp henning
Henning setter skarpe svinger p skarpt fre. Bildet inngr visstnok i serien uskarpt.

martin og truls fiske
Truls og Martin har ftt p seg feskaruniformen.

thomas p fiske
Thomas (tror jeg han heter) prver fiskelykken i skyggen av Lofotveggen.

truls fiske
Er det rart at de ikke fikk noe?? :p

fangsten
Ukjent fangstmann. Foto: Martin Andersen

Lofoten, dag 1

Jeg, Henning, Morten, truls og Martin var fremme i Henningsvr. Solen skein og vi bestemte os for ta litt bilder komme i stemningen. Opprinnelig var planen stikke p en liten topptur, men lite sn ute i havgapet satte en stopper for det..

trrfiskfjell
Det er en utfordring ikke fange klisjeer p bildebrikken til Mr. Andersen

dypt
Dypere blir det ikke. Foto: Martin Andersen

sol
Som sagt, det er ikke langt mellom klisjeene i Henningsvr.
Foto: Martin Andersen

Lofoten, n braker det ls !

0331lofoten06aDa har vi rettet snuten mot Camp Lofoten i Henningsvr. Friflyt melder om glimrende forhold og vrmeldingen ser ikke s alt for gal ut. Jeg og Henning har planlagt en liten tur i morgo bare for f inn skiflelsen etter noen dagers skitrke. Vrmeldingen for morgendagen er strlende, men det meldes om litt skiftene vr og vindforhold utover uka. S det er bare krysse fingrene.

S fremst det er mulig f kommet seg p nett blir det oppdateringer utover uken.

- Magnus -

Nilssn shootout p Oppdal (10 - 15 mars)

Min gode venn og eminente fotograf Nils Magnus Nilssen var i nabolaget p familierender og tok like godt turen innom Oppdal for f smake p hybellivets trange kr og kjre slush i strlende sol. Vrmeldingen for uken var litt uklar, men sol ble det.

Mellom slagene om f mest brilleskille (jibbahs les: goggletan) og all kaffedrikkingen ble det tid til knipse noen bilder ogs. Alle bildene er tatt av Nils Magnus Nilssen, for se flere av bildene hans besk Foto.no

1 gaute paradis
Gaute Slettom, storrippern fra Lom, hucke s det riv.

2 gaute skavel
Gaute Slettom tar en koseli skavel i det koselige paradiset

3 bjrn v
Discovery, Bjrn droppe en nyoppdaget skavel p Oppdal.

4 magnus v 180
Magnus gjr en mer eller mindre stilfull 180 graders rotasjon.

5 magnus v
Magnus igjen.

6 magnus labb
Pskekylling og pske p Oppdal.

7 magnus skavel
Nok en hyggeli skavel.

8 magnus paradis
Magnus stordroppen i paradis.

9 magnus bekk
Hemmelig :p

10 magnus hull
Sussar och pussar

Henning@Romsdalen

blnebba
Lpere p vei opp mot start p sndag, Blnebba i bakgrunnen.

Sist helg - 8. og 9. mars - arrangerte romsdalingene Skarvenrittet og Vengedalsrennet, Norgescup i Fjelltelemark. Siden det har blitt en liten tradisjon for meg delta her, dro jeg i r som i fjor og ret fr der nedover til strre fjell og trivelige folk med ei sprengt dialekt. Rennene i Romsdalen er alltid artige delta p, s dette hadde jeg gledet meg lenge til! Skarvenrittet p lrdag var i den samme, re traseen som det alltid arrangeres i, og jeg ga full gass! Det ble nok litt i meste laget, for skikkelig tryn p dumt sted+litt tomahawk+miste ski=sisteplass p meg. Arti lll!

Dagens gledelige nyhet ble at seieren gikk til Vidar Kjlseth, som knuste storebor Sindre! Grattis!

skarven uskarpt
Et litt uskarpt bilde av fjellsida p Skarven hvor Skarvenrittet ble kjrt p lrdag.

Like sikkert som at sola str opp, sier samtilge revansjesugne deltakere p Skarvenrittet at "i morra ska f*** meg kjr bra hardt", og slik var det ogs i r - iallefall for meg. Lypa ble lagt oppunder Store Vengetind, og siden vret var noks bra, var det ei skikkelig heftig utsikt fra start! Vinden hadde herja bra med snen, s dette rennet ble en prvelse for lra. Klok av skade fra grsdagen var jeg litt mer fornuftig p sndag, kjrte med litt mer kontroll, og det holdt til seier i juniorklassen! : ) Herlig!

happy hiking
Happy hiker opp mot start p sndag.

mlgang vengedalsrennet
Inn mot ml p Vengedalsrennet! Sliten!

Takk for meg, kommer tilbake neste r!

- Henning

Jib, jibbere, jibbest

video:1web

Vi flte at vi mtte bidra litt i jibbahkulturen, s en mrk og snfull torsdag tok vi skiene p ryggen for oppske "some urban spots".

Endelig Strandafjellet!

Man kan faktisk bli lei av Oppdal, og vi hadde lenge sett fram til rippe lfsa av Sunnmre. 3.mars mtte yvind Grnning oss p Oppdal, og vi pakka full den stakkars Mitsubishien hans s demperne skreik om nde. I en orgie av grove vitser og generelt usaklig humor flska vi nedover lia mot Sunnmrsalpan.
Et skikkelig dump dagen fr hadde gitt oss en finfin base, og forholdene var gode stort sett hele uka.

I motsetning til fjorrets hyttefadese leide vi i r ei skikkelig trivelig hytte med ski-in - ski-out og alle fasiliteter. Vi chillan greeeit med hotel csar, lighter og gaz, kakao og god fyr p peisen. God stemning!

magnus bjrn henning
"WE BASICLY DISCOVERED A WHOL NEW MONTN REINDSJ!!!!!" -Andre Binning, Respect

grnningen
Grnningen, her i fast positur herja vilt med kamera og skal ha ren for bildene fra denne turen.

bjrn ab
Bjrn oppsker flate omrder for tilfredsstill hjemlengselen...

henning drop3
Ska schmeillj p d ei hvels? EEH?

henning ski
"rkk friends??!"

magnus linje

henning tke
Henning sett p litt fart ned lia for rekke Friends

bjrn akfjell
Bjrn trives greit i mektig landskap!

magnus akfjell
Magnus er ikke sikker: Sunmre eller AK?

henning drop
"HUCK OR DIE" - sitat mor di

henning drop2

henning mot egga

henning skog2

henning skog1
Nydelig skogskjring p Egga!

egga lys
Overlegen kveldskjring p Strandafjellet! Max trivelige heiskara srga for god stemning! : )

Absolutt ei god uke p Sunnmre! Strandafjellet har noe av det desidert beste terrenget heis-Norge kan tilby, og sunnmringene er trivelige som aldri fr! L8RZ

Stor takk til:
www.strandafjellet.no
www.setrahytter.no

Grseth Filmkonkurranse

video:grseth videokonkurranse ferdig

Her er Vrt bidrag til Grseth Filmkonkurranse.

Bak kamera: Bjrn S. Aasan, Henning S. Skjetne og Magnus Davidsen
Redigering: Magnus Davidsen
Kjrere: Magnus Davidsen, Bjrn S. Aasan, Ola Fonn og Henning S. Skjetne

Bilder fra fremkalling

Var innom Domus i dag og kom p at jeg hadde noen bilder liggende hos expert. Bildene er tatt tidligere i r.

henning baksiden paradis
Henning forserer elegant ei renne p baksiden av det
beryktede paradiset p Oppdal.

henning bekkdal vangslia kryp
I tett skog er det visstnok om gjre gjlre seg s liten som mulig.

henning bekkdal vangslia huck
En snn deran bekkdalting i vangslia...

bjrn solnedgang
Bjrn har et skarpt ye for solnedganger og fr avslutte for denne gang.

Canada +

Lrdag morgen fyrte skisentret opp heisen i Hovden kl 08.00. Det var storslalomrenn og Hkon hadde tipset oss om at det var muligheter for fine spor allerede fr "ho gamla" (sola) sto opp. Jeg og Henning var ikke tunge og be...

I lpet av natten hadde det kommet 30 cm og forholdene var upklagelige. Nr resten kom sigende i 10 tiden hadde vi kjrt frstespor i halvannen time allerede.

Natt til sndag var ogs av det gode slaget. Vrgudene var tydeligvis i godlune og hadde velsignet Oppdals ivrigste med ytterligere 30 cm. Mr. Heggstad hadde atter en gang tatt turen fra bartebyen for nyte fine forhold. Syke forhold rett og slett, ferske underskelser tyder p at dette var Canada +. I skogen var det bunnlst, snen sto over hodene p alle og en hver. Henning tryna skikkelig og mtte ha assistanse for komme seg ut av snmassene.

Nyt bildene !

magnus lusker rundt i skogen

magnus skog

henning stlen 2

henning stav

Back to the roots, del 1: Pudder i Merker

Sist sndag dro min gode gamle rn Peter Holiman og jeg til Merker for cruise i god laussn og f den gode, gamle steminga. Vi hadde ftt omtrent 20 centi pudder, og vinden hadde lagt snen fint til i de gode sidene. I Merker har vi opplevd noen av de triveligste pudderdagene vre, og det var godt vre tilbake. Litt grtt vr, men fint lys p de frste turene var rett og slett....bitchin'!

foinn
Jeg fikk gleden av frsteturen i nydelig lys - Merker leverer varene igjen!

sn
God start p en fin dag

life sucks then you die
Peter kaster seg utfor ei side med pur ddsforakt! GAL MANN

oh yeah
Peter cruiser i bekkdalen i Merker BC - oh yeah!

peter

Faire du puff!

skog

P vei inn i enda ei urrt skogslinje -i toern : )

huuck
Her mtte jeg bare hucke p en av de trivelige smdroppene det er s mange av i Merker - soft!

Selv omden ene heisvaktenmanglet sosiale antenner ogog gubbene i heisen var surere enn vanlig var dagen i Merker herlig. En god start psesongen deroppe!Neste stopp p mimre-turneen er pudder i gode gamle Grkallen - stay tuned!

-Henning

Hjlmkamera!

video:hjelmkamera finaleweb

Julen er over, nyttret er forbi og Noble har atter en gang ftt skiene p beina. Med rykende ferske hjelmkamera rett fra kofferten dro noble ut for spore skare og fkksn.

Kjrere: Bjrn S. Aasan, Henning S. Skjetne, Ola Fonn og Magnus Davidsen

Julefilm fra Noble

video:God jul

Vi i Noble er stolte av presentere vr frste film. Materialet er hentet fra denne helgen og fjorrssesongen. Vi nsker alle en riktig god jul !

Kjrere/video:
Bjrn S. Aasan, Jrgen S. Aasan, Henning S. SKjetne og Magnus Davidsen
Intro: Bysens uheldige gutt, Erik Hegstad.

Bilder fra gamle dager

Lys-i-?dalenI travle tider med mye teknikktrening og skolearbeid blir det ikke allverdens tid til knipse bilder. Derfor gir vi alle en julegave noen dager fr den store dagen og legger ut noen bilder fra fjorrssesongen. Bare mimre tilbake til gamle dager! God Jul !

Jeg og Henning var uten en sein Februardag i og koste oss i dalen. Dette bildet ble tatt bare f minutter fr ho gamla (sola) gikk la seg. Kamera streika ved frste forsk s Henning fikk det travelt for rekke lyset. Foto: Magnus Davidsen

Drop-stryn
Jeg og Henning tok turen til stryn en helg i begynnelsen av Juni. P toppen var det en liten skavel som egnet seg bra for fine bilder. Henning legger seg frem i skoene og hucker det han er kar om. Foto: Magnus Davidsen

St?len

Mot slutten av Januar var det noen fine og kalde dager i Stlen. Henning koser seg i knedypt pudder. Foto: Magnus Davidsen

Brekj?ring-p?-Stryn

Henning og pappsn var p Stryn seinere p sommeren. Mye fint langs bresprekkene under stolheisen. Foto: Henning sin pappa :p

Magnus-180-safety

Jeg var hjemme i pska, guttan i MSK hadde lnt trakkemaskin fra Bardufosstun og fikk trakka opp et lite hopp. Gjennom natten hadde det blst seg opp en liten skavel. Nilssn var selvsagt ikke sein om utnytte den til sin fordel. Foto: Nils Magnus Nilssen

Magnus-stryn

Fine forhold p Stryn tidlig i Juni. Foto: Henning S. Skjetne

Magnus-drop-mute

P min langvisitt til det kalde Nord mtte vi selvsagt noen turer p alle fjellenes mor, Andsfjellet. Jeg, Nilssn og Jens Inge Furu fant en fin skavel som gav fine bilder. Foto: Nils Magnus Nilssen

Magnus-drop

Samme skavel, bare annen vinkel. Foto: Nils Magnus Nilssen

Bjrn i solnedgang

Bjorn-i-sol

Sykt fint i Vangslia i dag - Bjrn likte det han s etter dagens siste tur!
Snart jul!

Slapp helg

Vi dro tidlig fra norsktentamen p torsdag for spore litt lst i Vangslia. Litt flatt lys og sn i lufta gjorde at det var finest i skogen, ned mot elva som ingen vet navnet p. Der var snen myk og dyp, og vi fikk noen trivelige timer mot slutten av dagen.

Magnus bekkdal

Magnus gjr en klassisk spray i bekkdalen

magnus bekkdalen
Magnus prver forgjeves gjemme seg bak bjrka. FEIL FARGE P DRESSEN!

P fredag var det meldt bra vr tidlig p dagen og noe nysn - heldigvis var det skolefri! Vi gikk mot strmmen og valgte toppheisen i Stlen framfor Vangslia. Det angrer vi ikke p, Henning fikk herlig frstespor i andrerenna: ) Playboyen Vegard Brede hadde kommet fra byen og knipset noen frekke bilder med sitt 30D(som han absolutt fortjener).

H
Herlig morraslys i Stlen. Henning flyter bra p sine nye, feite Sumo 190: )
Foto: Vegard

Henning st?len
Blir ikke stort bedre enn det her - helt alene i Stlen!

Kopi av IMG_3662
Vegard tok p seg bollejakka og rippet litt foran kameraet. Tydelig fornyd med sine nye Mantra-ski, selv om de er i smaleste laget... Foto: Jrgen

Lrdag var forholdene heller drlige, s vi dro tidlig hjem. Sndag hadde det derimot kommet en desimeter, og vi tuslet p en liten topptur i Hovden. Hper p pning der neste helg!

Paradis
Paradis venter p bli sporet!

Magnus stoppsving

Magnus hovden
Magnus koste seg i Hovden p sndag

I skrivende stund er det nesten 15 speik p Oppdal, og snen er trrere enn p lenge. Vi hper inderlig at Oppdal Skiheiser tar til vettet og pner Hovden til helga!

dalen... Nordavind fra alle kanter...

Det var tid for helgas store hydepunkt, etter mye snakk om syke forhold i dalen var forventningene skyhye. Mange hadde mtt opp tidlig i Vangslia lrdag morgen i forhpninger om frstesporet i dalen. Da heisen gikk var Noble frst p kroken..

Henning-electric

Vi vente snuten mot dalen og oppdaget fort at de gode forholdene s ut til utebli. Over natten hadde vinden herjet i fjellet. Det var stort sett ikke en eneste helning som var blitt spart for vindens lunefulle krefter, snmrt var det ogs... Resultatet var en slapp dag med mye kaffe, havregrt og trtte yne.

henning-pc

Rundt halv 2 kalte vi det for en dag og dro hjem. Henning satt p VPG og gjorde et febrilsk forsk p tmme kaffeautomaten, men til ingen nytte. Etterp spankulerte han lekent opp til Fritidsklubben og funderte over livet og framtidige skireiser.

NB: Norrnadressen er visstnok s god at den kan beholdes p hele dgnet.

Oppdal 16-18 november

Erik-henning-olaNoble stilte selvsagt opp og utvde litt extreme bigmountain freeskiing forrige helg. Snen var absolutt ikke like myk og innbydende som i pningshelga, men etter noen timer med sol var det absolutt kjrbart. Stlen var kjle trivelig p lrdag, og p sndag rippet vi radical-style i Vangslia: )

Erik og Martin ble shippet inn fra vestsida og holdt homie-faktoren p et dugelig niv. Alle foto av Martin

henning
Henning hucker inn i solnedgangen p Grberget.

18112007125
Magnus nyter yeblikket

hm
Magnus og Henning koser seg i Vangslia: )

18112007118
Erik, Magnus og Henning inn i solnedgangen - atter en klisje...

Gode forhold i vente !

Metogram

Det er ventet ca 50 cm sn til uken...

Sesongstart p Oppdal

image14 Lrdag morgen fyrte Oppdal skisenter opp heisene for frste gang denne sesongen. Noble sto selvsagt frst i heisken og sikret seg dermed sesongens aller frste puddersvinger. Forholdene var legendariske med 50 cm pudder, dog uten noe sle snakke om. Skiene fikk svi litt, men ikke noe en P-tex ikke kan ordne. Henning hadde vrt snill nok til invitere to kompiser fra Trondheims beste vestkant p besk, s stevningen var upklagelig.

Magnus og Henning posere elegant som vanlig. Foto: Martin Gammelster

image7

Bde p lrdag og sndag glimtet solen til. Foto: Martin Gammelster

image8

En del sn allerede p lrdag, sndag morgen var utemblene borte.

Henning etter ha kjempet en nrmest umulig kamp mot snmassene.

Magnus, bilder sier som kjent mer enn ord.

image9 image10
Ingen afterski uten farsdagskake p tilbud og gaffatape.

Bysens store snn Erik Hegstad kom lsrdags kveld. Dessverre mistet han en av sine kjre venner, en Rossignol B2 ski. Erik tryna skikkelig og skien forsvant sporlst og timesvis med graving gav ikke resultat. Vi i Noble kondulerer selvsagt og hper at skien har det fint der den er n.