Helt OK

En understatement i overskrifta er på sin plass. Hadde vi skulle skrevet rett fra levra dag, ville det nok blitt brølende caps lock og utropstegn over flere sider. Torsdagens sjefsavgjørelse om å bli lengre her i Courmayeur enn først planlagt var kanskje det smarteste vi har bestemt på lenge. Mens ting i Serre Chevalier visstnok har vært labert med alt for mange turister, har vi nok hadd årets beste dager her! Skyene ga oss det vi trengte for å virkelig ta for oss av godsakene, i form av en god porsjon pudder. Puter, bratte skogsglenner, klipper, evig bra!

I går snødde det fremdeles, så vi holdt oss i skogen. Helt alene, slik vi liker det. Bildene sier sitt.

Dagens svev!

I dag letta skydekket, så vi har stort sett satt på fart og kjørt laps i fjærlett pow og bluebird oppe i fjellet. Går aldri lei av det heller...  Nå sitter vi på byens beste, det vil si eneste, bar med internett og nyter en kald pils og peanøtter.

Ciao :*

Courmayeur

I går brukte vi tida på å se oss litt rundt i Courmayeur. Det er frekke glenner og pillows så langt øye kan se. Vi møtte på en gjeng norlendinga og hang oss på dem en tur. Det var fin cruising på toppen, før vi endte i en helt usporet bekkdal, etter litt knoting var vi nede ved gondolen igjen. Den siste turen ruslet vi, til stor frustrasjon for skipatruljen, et stykke opp for å få noen bilder. Siden de italienske frasene ble mer og mer aggressive, fikk vi i all hast knipset noen bilder før vi kjørte italiensk moguls ned til dalen.

Henning finner fin snø i Courmayeur. Foto: Magnus Davidsen

Magnus, foto: Henning S. Skjetne

Vi er fortsatt i Courmayeur. Planen var egentlig å reise videre i dag, men vi kjente på gikta at det kunne lønne seg å bli noen dager til. Gikta tar som kjent aldri feil, så i dag har vi snødd ned. Dessuten er pizzaen og kaffen for god til å reise fra..

...

Magnus

Siste Chamonix - ENSA og Le Tour

Mandag 15.2

Martin hadde gjort heftig research og var evig gira på en tur i ENSA coulouiren. Etter tips og råd fra et par rutinerte skipatruljekara, tok vi turen for å sjekke ut forholdene. Martin drev litt finfin miksklatring og fant ut at forholdene var bra. Etter at alle hadde knotet seg ned inngangen av renna, ventet knall kjøring og syre. FotoHenning var, som altid, ivrig på SLRen..

Sondre, Henning, Magnus og Martin på toppen av Brévent. Foto: Pierre

Martin klatrer ned den første delen av ENSA, foto: Henning

Henning tar seg en sup kaffe ....

... før han ønsker Martin god tur ned.

Sondre, foto: Henning

Martin, Sondre og Magnus gir gass.

Etter en evig god biff til 13 euro og litt nerding på Elevation 1904, ønsket vi Martin god tur hjem og hoppet i loppekassa. Martin satt forøvrig våken og programerte JAWA hele natta, før han i ørska hoppa på bussen til Geneve og videre hjem til studier og gode middager på fancy resturanter.

Tirsdag 16.2

Vi fant ut at vi måtte sjekke ut Le Tour også før vi stakk videre. Det var briteparadis og heiskø fra helvette. Det meste var moguls på fransk, men det var noen renner som var fine. Sondre flækka på med en sylfrekk lang 3'er ut en fin skavel, så dagen ble berga.

Sondre tar en laaang 3'er i Le Tour, foto: Henning S. Skjetne

Vi har hatt en liten internet-issue, men omsider har vi fått karra oss til en halvsløv tilkobling. For øyeblikket er jeg og Henning i Courmayeur og nyter pudder, pizza og espresso. Sondre har peika snuten hjemover og skal kjøre hardt på North Face Ski Challenge i Åre.

More to come !

- M

Chamonix 2

På lørdag var det trivelige hostellets dager talte, så vi ble nødt til å bytte til et mye mer luksuriøst 1-stjerners hotell. I god tro om at taxi var billig lot vi latskapen ta overhand og bestilte en svær doning, med plass til minst fire flyttelass. Etter at sjåføren hadde lastet av omlag 120 kg bagasje, og krevd gebyrer av en annen verden for jobben, kom vi oss omsider inn. Hotellet som vi bor på nå er, som en noe skeptisk fransk madam påpekte, et lite og rolig hotell, uten internett eller andre frynsegoder som hostellet hadde å by på.

Nå var det Sondre som var blitt velsignet med en trøblete mage. Så etter at vi var kommet i orden på hotellet stakk vi andre opp i Le Flégère for å sjekke forholdene. Sola stekte og snøen var betraktelig tyngre, men det var fine forhold for å traske litt og få noen bra bilder.

Martin på toppen! Foto: Henning S. Skjetne

Martin kjøre bratt.. Foto: Henning S. Skjetne

En liten spasertur må til når det meste er sporet. Foto: Henning S. Skjetne

Magnus, foto: Henning S. Skjetne

Etter en tur med mye rusling var det finfint med en stopp på bagel heaven..

Idag stakk vi til Brévent å kjørte den klassiske ENSA-couloiren, bilder kommer.

Stay tuned!

Chamonix - fæsjnebly L8

Tirsdags natt la vi avgårde mot Gardermoen. Henning og Martin hoppa på nattoget og våknet etter sigende bare en gang for å konstatere at snødekket fortsatt var tynt på Oppdal. Jeg og SondreDaniel fyrte opp den alltid like trofaste, Peugeot Partnern, og kjørte nedover. På Gardermoen var alt som vanlig, flyvende mennesker (sjekk bildet), billig taxfree og alt for tung bagasje.

Gardemoen...

Flyreisen gikk unna på to blunk og i Geneve hoppa vi på den første og dyreste bussen i retning Chamonix. Etter to timers tynn melding og duving svingte bussjåføren aka Pierre inn på togstasjonen, lempa ut bagasjen vår og pekte ut retningen til Hostellet vårt så godt han kunne. Omtrent 35 meter senere var det på tide med første pitstop. Turen videre tok oss 13 pitstopp og utallige fraser franskmenn heldigvis ikke forstår. Hostellet Henning hadde booket på forhand var alt annet et luksus, men til den nette sum av 16 euro natta var det gode greier. Når man i tillegg får dele rom med en i overkant snorkete New-Yorker og den triveligste datanerden Pennsylvania har fostret opp kan man ikke klage.

Den første skidagen vår var i overkant tåkete. Skyene hadde virkelig funnet seg til rette og så ikke ut til å slippe taket med det første. Heldigvis fant vi den minste minigolfbanen i Le Flégère og berga dagen.

Total whiteout, foto: Martin Gammelsæter

Fra Torsdag av sank skydekket enda lenger ned i dalen og i løpet av natta kom det 40 narvikcentimeter. På toppen av Le Flégère kom vi over skydekket og fikk finfin kjøring.

Sondre på toppen av L'Index, foto: Martin Gammelsæter

Fredag hadde Martin mageproblemer og jeg hadde en bad-shoe-day, så Henning og Sondre stakk opp i Brévent og tok bilder. Skyene lå lavt, men tåka kom sigende inn med ugjevne mellomrom.

Sondre på Brévent, foto: Henning S. Skjetne

Brévent igjen, foto: Henning S. Skjetne

Vi hadde en episk dag i går!
More updates to come, stay tuned!